Blog

Comerç Online

El “boom” del comerç online COVID-19 i els seus requisits legals

4 maig, 2020

EL ‘BOOM’ DEL COMERÇ ONLINE PEL COVID-19 I ELS SEUS REQUISITS LEGALS

No hi ha dubte, que a causa del COVID-19 i davant la impossibilitat d’acudir a bona part de les botigues físiques, les compres online al nostre país s’han vist exponencialment incrementades. En efecte, l’augment arriba a incloure sectors que tradicionalment no utilitzaven aquest canal per a comercialitzar els seus productes, com per exemple, el de l’alimentació. De fet, segons dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), ja en el tercer trimestre del 2019, les compres online es van incrementar un 23,5% interanual fins a aconseguir els gairebé 12.500 milions d’euros.

Davant d’aquesta situació, cal destacar, que en el procés de compra online, les empreses se sotmeten a un determinat marc legal, amb la finalitat que es garanteixi la privacitat dels consumidors, la seguretat de la informació i transaccions comercials, els drets dels consumidors i usuaris, així com la prevenció de pràctiques fraudulentes o delictives.

No obstant això, Quines són aquestes exigències legals? Com a empresa, què haig de tenir en compte per a oferir un servei de venda online que compleixi amb el que es disposa en la normativa i ofereixi les garanties que busca el meu consumidor? Quines mesures de seguretat haig d’implementar per a salvaguardar la seguretat de la transacció comercial i no ser víctima de frau o altres actuacions delictives? En aquest article, donarem les respostes que necessites.

ELS TEXTOS LEGALS QUE HAN DE FIGURAR EN EL LLOC WEB

En primer lloc, el nostre lloc web i plataforma de compra online ha de disposar dels textos legals que la normativa exigeix. Aquests són, d’una banda, el “Avís Legal”, el qual ha de proporcionar les dades identificaries de l’empresa, protegir els nostres actius en la web sota propietat intel·lectual, determinar el règim de responsabilitats per contingut i enllaços de tercers, i, si escau, determinar les normes del blog que puguem inserir en la web, tot això sense oblidar reflectir quina és la llei aplicable i jurisdicció en cas de disputa amb els usuaris.

Així mateix, el lloc web haurà de disposar d’una sòlida “Política de Privacitat”, que expressi amb total transparència com les dades personals de l’usuari seran tractades, amb quines garanties, per a què i en quines condicions. De la mateixa manera, la política de privacitat haurà de facilitar a l’usuari els canals de comunicació per a exercir els seus drets i complir amb tot el que es disposa en la normativa de protecció de dades personals i seguretat de la informació. Juntament amb la política de privacitat, en cas de comptar amb l’ús de xarxes socials per a promocionar la nostra activitat empresarial i comunicar-nos amb els nostres clients, haurem de comptar amb una “Política de Xarxes Socials”, amb la finalitat de garantir el compliment normatiu.

En relació amb això, haurem de prestar especial atenció als formularis que inserim en la web, de manera que aquests (per exemple, el de compra online on figuren les dades de facturació o el de registre a la botiga) segueixin les anotacions de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades. D’aquesta manera, assegurarem el compliment mitjançant el sistema informatiu de doble capa i la formalització de la base de legitimació per al tractament de les dades personals que hi tindrem accés.

D’altra banda, el nostre lloc web haurà de comptar amb la famosa “Política de Cookies”, així com amb el banner informatiu de cookies perquè l’usuari tingui l’opció d’acceptar, rebutjar, i, en el seu cas, configurar les cookies que desitja que s’instal·lin en el seu dispositiu.

I, finalment, però no menys important, el lloc web haurà de comptar amb uns “Termes i Condicions”, o unes “Condicions de Contractació”, que governin la correcta formalització  de la relació contractual i el règim de responsabilitats, així com les respectives obligacions i drets que es generin. Aquestes condicions hauran de complir amb el que es disposa en la normativa de defensa del consumidor, garantint els seus drets i facilitant-li tota aquella informació que necessitarà, com, per exemple, les garanties d’aplicació, el dret de desistiment, mitjans de resolució de conflicte, fur i llei aplicable, terminis de lliurament, règim de preus, mètodes de pagament, procés de compra, etc. En particular, aquest document cobra especial importància en les compres online, ja que serà el que determini la nostra posició jurídica davant les compres que es realitzen per part dels nostres consumidors.

MESURES DE SEGURETAT A APLICAR

D’acord amb les millors pràctiques i requisits legals, el nostre lloc web haurà d’estructurar-se de manera que pugui garantir la seguretat i correcta realització de les operacions comercials.

Entre aquestes mesures, trobem la importància que el lloc web disposi d’un sistema de comunicacions segures, com per exemple el protocol de comunicacions “HTTPS”, així com, si escau, obtenir un segell de confiança o qualitat que ofereixi al consumidor la tranquil·litat que el lloc web compleix amb la normativa de protecció de dades i seguretat de la informació.

D’altra banda, haurem d’aplicar les degudes mesures de seguretat per a evitar que tant nosaltres com els nostres consumidors, siguin víctimes de frau, carding, phising o altres activitats delictives. A més, si els consumidors poden registrar-se, haurem de fomentar l’ús de contrasenyes segures, que compleixin amb les recomanacions de les autoritats de control, així com activar, si és procedent, els passos de doble verificació de l’usuari. De la mateixa forma, resulta primordial garantir que els nostres equips comptin amb les mesures tècniques i organitzatives adequades, com per exemple, l’antivirus, els tallafocs, les actualitzacions de softwares i sistemes operatius, estructuració interna per departaments, etc.

OPERACIONS DE MÀRQUETING I PUBLICITAT

Així mateix, en oferir un nou canal de venda, necessitarem promocionar o publicitar els nostres productes i plataforma. Per a això, resulta primordial complir amb la normativa, per a evitar reclamacions potencials per comunicacions comercials via electrònica sense consentiment previ, o sense relació comercial prèvia, etc. De manera que dissenyem una estratègia publicitària sòlida i segura que compleixi amb la normativa.

En relació amb això, haurem de prestar especial atenció a la possible compra de base de dades per a promocionar el nostre producte online, ja que aquesta base de dades haurà de complir amb el que es disposa en la normativa de protecció de dades i haurem de formalitzar un contracte que ens asseguri que la mateixa queda legitimada per a utilitzar-la, de manera que no ens enfrontem davant de reclamacions potencials.

EN DEFINITIVA, UNA BOTIGA ONLINE QUE COMPLEIXI AMB LA NORMATIVA BENEFICIA TANT Al CONSUMIDOR COM A l’EMPRESA

En efecte, tal com hem vist, una botiga online haurà de complir amb certs requisits legals, així com implementar estàndards de seguretat i millors pràctiques, amb la finalitat de garantir un model de negoci segur i legal. En conseqüència, estarem protegits davant de reclamacions potencials i incompliment normatiu, i serem, al seu torn, capaços de desenvolupar un projecte comercial que transmeti al consumidor la seguretat i confiança necessària perquè opti pel nostre canal de vendes en el moment de decidir la seva pròxima compra.

A DATAX, som especialistes en l’adequació i implementació de les obligacions legals i millors pràctiques en llocs web i plataformes de compra online. Amb una llarga trajectòria professional que ens acredita, els nostres clients poden expandir els seus canals de venda amb la garantia de dissenyar un projecte comercial que vagi en línia amb la normativa vigent en protecció de dades, comerç electrònic i seguretat de la informació. En conseqüència, els nostres clients traslladen confiança i professionalitat en el mercat, així com cap als seus consumidors, eliminant els riscos de sanció o reclamacions potencials de tercers i optimitzant els seus recursos i beneficis.

 

Javier de Zea

Consultor Legal en matèria de protecció de dades i seguretat de la informació

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *