Blog

Protecció de Dades

Recogida de datos - huella digital

Gegants digitals i els seus nous rumbs en la recollida de dades

27 abril, 2021
Gegants digitals i els seus nous rumbs en la recollida de dades.

Davant la nova política d’empresa de Google, on ha procedit a bloquejar la instal·lació de cookies de tercers, les diverses plataformes digitals han decidit trobar nous leads d’informació per mitjà de diverses tecnologies i grans apostes d’anàlisis davant les dades que fins al moment manegen dels seus usuaris preexistents.

L’anteriorment indicat, crea el que a molts coneixedors del tema li agrada cridar com “la tempesta perfecta en matèria de publicitat digital”, això, en conjunt amb la ja anteriorment criticada política d’Apple de realitzar el mateix bloqueig de Cookies per mitjà dels seus navegadors.

Aquesta estratègia, ha portat als majors consumidors de dades del món a reinventar-se en el que refereixi al rastreig de persones amb la finalitat de suggestionar productes i serveis comercials. L’estratègia general de Facebook, aborda la gestió compartida de dades entre les seves tres plataformes, Instagram, WhatsApp i el Facebook.

A principis d’enguany, causo molt renou la notificació del canvi de les polítiques de privacitat aplicades a les seves plataformes, davant les quals es va crear el fals rumor que tots podrien llegir els teus missatges i converses privades, la qual cosa, a tot tenor és fals, però que, si bé l’afirmació com a tal és falsa, no implica que aquestes plataformes no podran conèixer quins són els teus gustos i preferències, això ho fan per mitjà de la gestió de l’encreuament de dades, aconseguint el que sempre han anhelat aquestes plataformes, deixar de reconèixer dispositius i iniciar a reconèixer l’usuari per se, per mitjà d’aquest esmentat encreuament de dades, podran finalment reconèixer usuaris i realitzar campanyes publicitàries realment personalitzades per a les persones que utilitzen aquestes plataformes, en un futur pròxim, al moment de fer un canvi dispositiu, el perfilat general, seguirà a l’usuari, formant part de la seva empremta digital identificant-lo per mitjà de les seves sessions iniciades en diferents dispositius.

Ara bé, l’anterior estratègia, com indiquem, es fia de l’ús coordinat de plataformes digitals en un mateix dispositiu, però no totes les empreses o grans titans digitals, compten amb multi plataformes que puguin realitzar l’encreuament d’informació de la manera que Facebook realitza.

És per això que, Amazon LLC, ha optat per una altra estratègia de recollida de dades i segmentació d’informació, Amazon, s’ha decantat per una tàctica que no sols li generés informació exclusiva per als seus fins comercials, si no que, va dirigida exclusivament al publico que realment adquireix productes per mitjà de la seva plataforma de forma continuada i no esporàdica com a tal.

Amazon aposta a l’activitat dels seus clients Prime, clients que cancel·len una suma anual, en ordre d’obtenir enviaments gratuïts, vídeos, música i pel·lícules per mitjà d’una plataforma interna, a aquests clients és que Amazon vol aconseguir, la qual cosa fa de la següent manera, ha ofert de manera gratuïta un núvol web amb emmagatzematge il·limitat per al upload de fotografies dels seus usuaris, això recau en una funció realment interessant, que és la gestió de les metadades obtingudes per Amazon.

Abans d’aprofundir en aquest apartat, considero convenient indicar que són les metadades, aquests literalment signifiquen “més enllà de les dades”, al·ludint a dades que descriuen altres dades. En concret, l’ús del terme des d’un enfocament informàtic, presa com a punt de partida aquesta concepció genèrica, tant de manera individual com quan un grup de metadades descriu a un grup de dades o recursos. Les metadades es caracteritzen per: Ser dades altament estructurades que descriuen característiques de les dades, com el contingut, qualitat, informació i altres circumstàncies o atributs. Presenten diferenciacions que dependran, en última instància, de les regles incloses en les aplicacions per a determinar l’estructura interna dels esquemes de dades. Poden classificar-se en funció de diferents criteris, com el seu contingut, variabilitat o funció. En l’actual context de Big Data, Internet de les coses i cloudcomputing les metadades han adquirit una rellevància inèdita. Enfront d’enormes quantitats d’informació que creixen de manera exponencial, la gestió de les metadades pot ser de gran ajuda per a guanyar en eficiència operativa i/o prendre millors decisions per a l’obtenció d’avantatges competitius, sent les fotografies dels usuaris, un mètode idoni a estudiar.

Això vol dir, que Amazon, realitza la gestió de les dades de les teves dades, reconeixent mitjançant algorismes de *IA, quines són les teves preferències, aconseguint posterior a això, reconèixer els teus hobbys i interessos realitzant així la suggestió de productes i serveis dins de la seva plataforma de vendes.

Finalment, fem referència als dos grans titans de la informació, Google i Apple.

Tots dos aposten a la mateixa estratègia, uns sota una fi clara i altres sense una finalitat aparent, mes que l’indicat pel seu director general.

Apple, afronta aquesta prohibició en el seu navegador safari, sota la política de privacitat mes tancada i intima amb els seus usuaris, és a dir, en matèria de màrqueting indiquen que la privacitat és augmentada sota aquestes mesures i que només els servidors d’Apple coneixen la teva informació personal, la qual cosa concorda amb les polítiques i estratègies comercials de Facebook, però recordant que Apple, també compta amb una coordinació multiplataforma sota la prestació de serveis de Imessage, APPstore i diferents maneres de realitzar els encreuaments de dades dins del mateix àmbit d’aplicació, que és el servei a l’usuari IOS.

El que finalment no queda clar és la finalitat de Google davant aquesta estratègia de mercat, però prenent la paraula de la seva CEO, aquesta estratègia, es fa amb la finalitat de fomentar noves tecnologies que puguin realitzar els serveis de manera privada, la qual cosa a la meva interpretació, indica que són pròxims a aparèixer en el nostre entorn, diverses tecnologies sobre les quals, les diverses autoritats de control en protecció de dades Europees i en tot cas, les mundials, hauran de legislar de manera immediata, ja que el futur que s’aveïna es troba ple de dispositius digitals especialitzats en l’absorció d’informació, els quals sens dubte han de ser regulats.

A DATAX som una empresa especialitzada en matèria de protecció de dades i seguretat de la informació.

Oferim un servei de consultoria integral per a adequar a la seva organització a tots els requisits del Reglament Europeu (RGPD 2016/679) relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, d’obligat compliment des del 25 de maig 2018.

Més de 16 anys d’experiència en l’adequació de tota mena d’organitzacions i sectors d’activitat, inclòs el sector públic i privat ens avalen.

Més de 10.000 clients confien ja en els nostres coneixements i professionalitat en la matèria.

 

Antonio Noda

Consultor en matèria de protecció de dades i seguretat de la informació.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *